Założeniem kolekcji UPCYCLED WH AGH jest odzyskiwanie prac sztuki mediów oraz instalacji site specific, które po zakończeniu wystaw z reguły ulegają zniszczeniu. Mamy przyjemność przedstawić drugą po SENSTERZE pracę z serii dzieł odzyskanych. Jest to instalacja „Billboard” autorstwa Jana Płatka i Ireny Kalickiej.
Praca została przeniesiona z przestrzeni wystawienniczej Muzeum Nowej Huty, gdzie zaprezentowano ją podczas wystawy Miesiąca Fotografii 2022. Irena Kalicka, Janek Płatek: artyści młodego pokolenia związani z Krakowem i Łodzią. Wiele z ich prac powstaje z inspiracji tekstami literackimi i antropologicznymi.
O pracy
Irena Kalicka, Jan Płatek, Billboard, instalacja, 2021–2022 mural z warstwą okulograficzną, projekcja, fotografia, wymiary: 2,6 x 4,6 m / trzy płyty ze śladami pierwotnego montażu
Praca analizuje strukturę fotografii Ireny Kalickiej o tym samym tytule. Kalicka zaprezentowała billboard jako środek komunikacji perswazyjnej służący zwiększeniu sprzedaży produktów, a niekiedy „sprzedaży” wartości i idei. Celem projektu było odsłonięcie zasady działania billboardu, analiza tego jak organizacje realizujące kampanie społeczne, chcąc zyskać powagę i widoczność swojego przekazu zabiegają o uwagę i skupienie spojrzenia odbiorców. Efektem działań jest prezentowany mural okulograficzny. Proces oglądania kompozycji Ireny Kalickiej udokumentowano za pomocą eye-trackera, czyli urządzenia śledzącego punkty skupienia wzroku oraz ruch gałek ocznych osoby patrzącej na obraz. Powstające w wyniku takiego badania heatmapy wskazują obszary obrazu, które najbardziej przyciągają i najdłużej zatrzymują uwagę widza. Im cieplejsza barwa, tym element był dłużej rejestrowany przez oko.
Heatmapy dokumentujące oglądanie zdjęcia Ireny Kalickiej stały się podstawą stworzonego przez Janka Płatka specjalnie na wystawę IWLBtS/iYWLBaM/tSMLBaY muralu – wizualnej rozprawy o dialogu i zmaganiach oka z obrazem. Reinstalacja „Billboardu” byłaby niemożliwa bez zaangażowania i akceptacji ze strony zespołów pracujących przy pierwszej ekspozycji. Dziękujemy za pozytywny odzew i współpracę: Autorom, Fundacji Sztuk Wizualnych, Muzeum Nowej Huty w Krakowie. Akcję transferu pracy zainicjowała Hegel Ind.