Living Lab RE:Senster & Svitava | 13.-19.05.2025
Zapraszamy na wernisaż 13.05. o godz. 18:00 | opening 13.05 at 6 pm | Kampus AGH Budynek D8: ul. Reymonta 23 s. 19
Program I the lab will be open 13-19.05.2025 at 16:00 – 20:00 daily I
13.05 at 18:00 opening / Jiří Suchánek: artist talk and sound performance
14.05 afternoon lab session
15.05 at 18:00 Uršula Berlot-Pompe: artist talk and video-projection
16.05 at 15:00 Zeiss optical machine! optical microscope test by Karolina Bracka | at 18:00 Barbara Budniak Krakow + Pavla Beranová: artist talk
17.05 afternoon lab session
18.05 afternoon lab session
19.05 at 18:00 closing | lights on! safety suits presentation
Laboratory works maintained by:
Barbora Kundračíková, Olomouc Museum of Art-SEFO curatorial care | Anna Olszewska, Re:Senster Lab WH AGH design and implementation Hegel Industires | Jiří Y. Suchánek, Svitava Lab Brno control, sound installations: Geophonie | Pavla Beranova, DAMU Praha set design | Barbara Budniak Krakow, tailor’s workshop performance | Rita Süveges special guest | Uršula Berlot-Pompe, ALUO Ljubljana special guest visualisations | Jan Płatek, Krakow scenography | Maśka Grodzińska, tailor’s workshop assistance | Gleb Dovzhuk stream master, Krakow | Sofia Reznichenko/Navenymph mobie camera operator | Nat Gryboś and Irina Tabachkova lab maintenance crew
Under the auspices of the Museum of Art Olomouc-Central European Forum (CZ), The House (CZ), The Three Seas Art Festival 2025 (PL), Wydział Humanistyczny, AGH w Krakowie (PL)
Living Lab o projekcie
We set up a living laboratory – a studio where we invite the public to observe artists at work and the creative process. During its week of operation, the laboratory will carry out two projects combining materials engineering with machine vision technologies. The first of these, GEOFONIE , involves setting up an installation that reveals the diversity of minerals and organic substances used in the visual arts (pigments, varnishes, light-sensitive layers). The second, PROTECTIVE SUITS , involves the creative use of these materials to design costumes for use in extreme environmental conditions.
The work will be carried out in a controlled visual environment: we use colorimetry, special types of lighting, and cameras recording images in the near and medium infrared range, which allows us to bring out hidden patterns, base designs on temperature differences and the chemical properties of selected materials, and increase colour sensitivity.
Visitors are invited to comment, exchange ideas, and to compare their direct perception of the designed objects with images processed by machine vision systems. The presentation introduces design environments tailored to expanding fields of vision, drawing attention to the issue of sensory diversity and working with assistive technologies.
powered by. Hegel Ind.
Zakładamy żywe laboratorium – pracownię, do której zapraszamy publiczność dając możliwość obserwacji pracy artystów i procesu twórczego w obszarze sztuki mediów. W trakcie tygodnia swojej działalności laboratorium realizować będzie dwa projekty łączące inżynierię materiałową z technologiami widzenia maszynowego. Pierwszy z nich – GEOFONIE – polega na skonfigurowaniu instalacji, która odsłania różnorodność minerałów i substancji organicznych wykorzystywanych w sztukach wizualnych (pigmenty, werniksy, warstwy światłoczułe). Drugi – KOMBINEZONY OCHRONNE – zakłada twórcze wykorzystanie właściwości tych materiałów do projektowania kostiumów przeznaczonych do funkcjonowania w ekstremalnych warunkach środowiskowych.
Prace prowadzone będą w kontrolowanym środowisku wizyjnym: wykorzystujemy doświadczenia kolorymetrii, specjalne rodzaje oświetlenia, kamery rejestrujące obraz w bliskiej i średniej podczerwieni, co umożliwia wydobycie ukrytych wzorów, oparcie projektów o różnice temperatur i właściwości chemicznych wybranych materiałów, zwiększenie czułości na barwę.
Odwiedzająca laboratorium publiczność będzie miała okazję skonfrontować bezpośrednią percepcję projektowanych obiektów z obrazami przetworzonymi przez systemy widzenia maszynowego. Przedstawienie wprowadza środowiska projektowe dopasowane do rozszerzających się pól widzenia, zwracające uwagę na kwestię zróżnicowania sensorycznego, i pracę z technologiami asystującymi.